Thursday, October 10, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Bab 6 Blog di dalam Kelas Bahasa


ULASAN BLOG DALAM KELAS BAHASA

Bab ini telah membincangkan berkaitan dengan kajian yang dilakukan oleh penulis terhadap penggunaan blog yang mendatangkan pelbagai manfaat kepada penulis dan pembaca. Menurut Normaliza Abd Rahim (2014), blog dilihat sebagai salah satu medium perbincangan bertulis yang dilakukan oleh penulis sama ada secara formal atau tidak formal. Penulisan blog ini boleh ditulis untuk kegunaan peribadi seperti menulis diari atau digunakan untuk mempromosikan dan mengiklankan sesuatu produk yang dijual. Blog juga merupakan sebuah laman web yang mesra pengguna iaitu mudah untuk diuruskan dan sentiasa boleh dikemas kini oleh pemilik blog tersebut (Normaliza Abd Rahim, 2014).  Menulis blog merupakan salah satu aktiviti yang menyeronokan dan dapat meningkatkan keyakinan diri dalam menghasilkan pelbagai jenis penulisan sama ada kreatif mahupun sebaliknya. Justeru dengan tindakan sebegini ia dapat memberi motivasi kepada para penulis khususnya pelajar supaya menanamkan minat meraka untuk belajar menulis dengan kreatif.

Oleh itu, terdapat beberapa kajian yang dilakukan berkaitan dengan blog. Menurut Ferdig & Trammel (2004), blog merupakan medium dialog di antara penulis blog dan pembaca, pembaca dengan pembaca yang lain dan penulis blog dengan penulis yang lain serta pembacanya. Bagi seseorang yang mempunyai keinginan untuk menulis blog, mereka dikehendaki untuk mematuhi dan memenuhi syarat-syarat menulis terlebih dahulu. Penulisan dalam blog juga dapat melatih diri supaya menulis dengan baik. Hal ini juga dibuktikan dengan kenyataan Zain et al. (2012) yang menyatakan  bahawa melalui pengguna blog, pelajar mampu membentuk kemahiran menulis dalam pembelajaran bahasa. Menurutnya juga, melalui penulisan blog ini juga memberi peluang untuk paraa penulis memahami dan mahir dalam menggunakkan istilah dari segi idea, tatabahasa dan struktur ayat, perbendaharaan kata dan cara susunan penulisan mereka.

Berdasarkan penulisan blog, terdapat dua perbezaan bahasa di antara perempuan dan lelaki. Hal ini dinyatakan oleh Zain et al. (2012) yang telah melakukan kajian terhadap lelaki dan perempuan yang berpendapat bahawa bahasa yang digunakan oleh mereka adalah berbeza. Perbezaan ini mempunyai  lima ciri bahasa yang disarankan oleh teori Lakoff (1975), iaitu mempunyai unsur kesangatan (intensifiers), unsur penegasan (hedging), penambahan soalan (tag question), kata sifat kosong (empty adjective) dan kata keterangan (adverb). Melalui ciri ini, satu kajian yang dijalankan oleh Zaini Amir et al. (2012) membuktikan perempuan lebih suka menulis blog berbanding lelaki dan dapatan kajian  yang diperoleh ini adalah sama dengan kajian yang dilakukan oleh Akhmaliah Abd Rahman (2009). Melalui kajian yang dijalankan oleh Akhmaliah Abd Rahman (2009), telah menyimpulkan bahawa terdapat tiga ciri   dalam hantran blog wanita yang mengikut teori Lakoff (1957) iaitu, unsur penegasan (lexical hadges), penambahan soalan (tag question), iaitu unsur kesangatan (intensifiers) dan mengelakkan bahasa taboo.

Menurut Normaliza Abd Rahim (2014) dalam Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim, telah menyenaraikan 10 cara menulis blog dengan baik. Antaranya ialah tajuk yang menarik boleh menarik perhatian pembaca. Kedua, cerita menarik yang dapat menarik hati pembaca. Ketiga, masukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih mearik. Keempat, memastikan hujah terbaik untuk menghuraikan penulisan anda. Kelima, kaitkan penulisan anda dengan berita terkini. Keenam, gunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas. Ketujuh, penulisan yang dilakukan haruslah dapat dibaca dan difahami oleh pembaca. Kelapan, penulisan blog juga membolehkan ia dapat berkomunikasi dengan pembaca. Kesembilan, memasukkan moral atau nilai estitika dala penulisan blog anda dan yang terakhir ialah penulisan blog yang dilakukan juga haruslah berilmu untuk penulisan pendidikan.

Dapatan kajian yang dihasilkan ini menunjukkan bahawa penulisan blog telah memberikan kesan yang baik kepada para pelajar dalam menghasilkan sebuah penulisan sama ada formal ataupun tidak formal. Kajian yang dijalankan ini berfokuskan kepada tiga aspek iaitu, kajian blog di dalam pengajian kesusasteraan, blog dalam pembelajaran bahasa dan blog dalam pembelajaran teknologi. Hasil kajian dalam blog di dalam pengajian kesusasteraan yang dikaji oleh pengkaji mendapati secara keseluruhannya ialah perempuan lebih banyak menggunakan blog yang merupakan medium terbaik untuk menghasilkan penulisan kreatif dalam bidang kesusasteraan berbanding lelaki. Penghasilan penulisan di blog merangkumi puisi, cerpen, skrip dan pantun. Manakala, blog dalam pembelajaran bahasa pula didapati responden wanita lebih gemar menggunakan blog bagi meluahkan perasaan berbanding lelaki. Kajian yang dilakukan ini merangkumi penulisan surat, meluahkan perasaan dan juga melalui pemikiran kritis.

Bagi blog dalam pembelajaran teknologi pula memperlihatkan perempuan dan lelaki lebih menggemari video dan audio yang dikatakan membantu mereka dalam proses pembelajaran teknologi. hal ini dikatakan, dapat memberi memotivasikan mereka dalam mencuba benda yang baharu di dalam blog. Kesimpulannya, menulis blog dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan untuk terus menulis. Penulisan di blog ini juga dapat membantu pelajar Korea mempelajari kesusasteraan, bahasa dan teknologi dan secara tidak langsung dapat meningkatkan motivasi serta keyakinan diri mereka untuk menulis.



No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

KETIKA DAN KALIMAT Tanggal 18 September 2019 bergelarlah aku sebagai seorang pelajar  tahun akhir di Universiti Putra Malaysia. Seme...