Thursday, September 26, 2019

BBM3410Satu2019: Masa Di Sini



Terlibat dalam Aktiviti Lasak Water Abseiling



Pada bulan Mac 2019, aku terlibat dalam satu aktiviti yang lasak iaitu Water Abseiling yang diadakan di Taboh Naning, Melaka. Aktiviti ini merupakan salah satu aktiviti yang amat mencabar pernah aku sertai seumur hidup. Walaupun, aktiviti ini mempunyai risiko yang sangat tinggi, tetapi atas dasar minat yang mendalam aku sertai juga demi memuaskan kehendak diri dan hendak mencabar diri sendiri. Aktiviti ini dianjurkan oleh Kolej 15, Universiti Putra Malaysia dan aktiviti ini juga terbuka kepada semua mahasiswa yang berminat.

Sebelum aku menjalankan aktiviti ini, aku perlu mengikuti krusus Saftey Abseiling  yang diadakan di Hulu Langat untuk persediaan awal bagi menghadapi aktiviti yang mencabar ini. Krusus ini didedahakan berkaitan dengan keselamatan dan diajar bagaimana cara hendak melakukan aktiviti tersebut. Antaranya, aku didedahkan berkaitan dengan tali yang dipasang pada badan dan teknik memegang tali dengan betul ketika menuruni bukit. Kemudian aku juga diajar mengenai langkah-langkah untuk menuruni bukit dengan betul dan selamat oleh fasilitator yang terlibat.

Hari yang dinanti-nanti telah pun tiba, perasaan gembira yang tidak dapat digambarkan bercampur dengan perasaan gemuruh menyelubungi diri. Sewaktu aku menuruni bukit yang mempunyai air terjun yang deras, aku berasa takut dan gementar. Namun, aku cuba atasi perasaan itu dengan mengatur langkah demi langkah untuk meneruni air terjun tersebut. Seperti yang telah aku pelajari. Semasa aku menuruni air terjut tersebut, aku terdengar jeritan dari rakan-rakan yang menjerit memberi sokongan dan semangat dari bawah  kepada aku. Akhirnya, aku berjaya sampai ke bawah dengan selamat dan pantas dengan gaya yang tersendiri.

            Setelah selesai menjalani aktiviti tersebut. Aku dan kawan-kawan menggunakan peluang yang ada untuk memanjakan diri dengan bermandi-manda di sekitar air terjun tersebut. Kepuasan yang dirasakan membuahkan hasil kerana aku berjaya memecah gelombang ketakutan yang tertanam didalam diri dan ia merupakan pengalaman yang menyeronokkan tidak dapat aku lupakan.




No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

KETIKA DAN KALIMAT Tanggal 18 September 2019 bergelarlah aku sebagai seorang pelajar  tahun akhir di Universiti Putra Malaysia. Seme...